• Naslovna
  • Kultura
  • Osvrt s prve večeri Festivala mikrotonalne glazbe na tvrđavi: Nesvakidašnji glazbeni doživljaj koji ne bi trebalo propustiti

Osvrt s prve večeri Festivala mikrotonalne glazbe na tvrđavi: Nesvakidašnji glazbeni doživljaj koji ne bi trebalo propustiti


Nesvakidašnji glazbeni i kulturni događaj –  Međunarodni festival mikrotonalne glazbe – MicroFEST Knin započeo je sinoć na kninskoj tvrđavi. Zašto nesvakidašnji?

Mikrotonalna glazba je naime širem slušateljstvu u svjetskim okvirima jako malo poznata, a jedan od malobrojnih koji se njome u Hrvatskoj bavi, Kninjanin Jurica Jelić, uspio je kroz poznanstvo s organizatorima Festivala mikrotonalne glazbe u New Yorku, donijeti tu posebnu umjetnost u Hrvatsku, odnosno u svoj grad.

Naše uši navikle su na 12-tonalnu podjelu glazbe i to još tamo od Bacha i njegovih suvremenika koji su takvu tonalnu podjelu i osmislili. Mikrotonalna glazba predstavlja svu onu glazbu koja odudara od 12-tonalnog sustava, bilo da ima više ili manje tonova od standarda (monotonalna). Bitno je reći da mikrotonalna glazba nije suvremeno otkriće. To je naime glazba koja se izvodila od početaka ljudske civilizacije pa sve tamo do baroka (npr. monotonalni srednjovjekovni korali).

I takva, neobična, ali lijepa glazba, zazvonila je sinoć u galeriji na kninskoj tvrđavi i oduševila, na žalost tek 40-ak ljubitelja umjetnosti.

Prije nastupa glazbenika, kratko predavanje o mikrotonalnoj glazbi održala je Carol Baron, muzikologinja iz New Yorka, a prvi je na binu izišao turski mikrotonalni glazbenik Tolgahan Çoğulu, profesor glazbe na akademiji u Istambulu, koji je na svojoj gitari s “viškom pragova” iliti “viškom tonova”, ali i viškom žica (osam!), sjajnim tehniciranjem izveo vlastite kompozicije koje su šarale od utjecaja europske renesanse do etno melosa srednjeg Istoka.

Nakon njega sve je svojim čarobnim muziciranjem zadivila bosansko-hercegovačka umjetnica i profesorica glazbe na akademiji u New Yorku, Svjetlana Bukvić. Svjetlana je, kako je kazala, sama izmislila svoj “štim” i svoju podjelu tonova, a to je napravila, kako je otkrila, pod utjecajem čitanja “Derviša i smrti” Meše Selimovića. I priredila je Svjetlana sinoć na tvrđavi nepredvidivo, melodično i na trenutke bajkovito muziciranje na svojim klavijaturama koristeći uz to i samplove.

Svjetlanin kolega s akademije, profesor glazbe na akademiji u New Yorku, Johnny Reinhard poigravao se pak svojim fagotom, priuštivši publici iskonske, mistične, meditativne zvukove, starije i od nas samih.

Drugačiji muzički izraz ponudili su naš Jurica Jelić na akustičnoj gitari bez pragova i Nizozemac Jeroen P. Thesseling na bas gitari bez pragova ponudivši mikrotonalnu žičanu avangardu s nepredvidivim izmjenama ritmova i stalnom borbom “polutonova” držeći publiku u neizvjesnosti do samog kraja izvedbe.

Nijemac Philipp Gerschlauer se na svom saksofonu nadogradio na avangardu Jurice i Jeroena te je i njegova izvedba bila ispunjena neočekivanim tonovima uz radoznalo praćenje publike, na kraju zaokruženog, avangardnog muzičkog koncepta.

Na kraju prve večeri festivala, na binu je izašlo svih šest glazbenika koji su počastili publiku zajedničkom izvedbom kratke mikrotonalne kompozicije.

Svi ovi glazbenici očekuju nas na kninskoj tvrđavi i večeras u 19 sati te u subotu i nedjelju, također s početkom u 19 sati. Svakako, ljubitelji dobre muzike i umjetnosti ne bi smjeli propustiti ovo kulturno događanje.

U okviru festivala otvorena je i izložba fotografija “Subverzivna estetika ulice”, autora Igora Čoke, antropologa i etnologa, Kninjanina s adresom u Beogradu. Sjajnim crno bijelim fotografijama autor je pokušao i nerijetko uspio proniknuti u skriveni život velegradske ulice, ali i u tranzicijska zbivanja koja su u te ulice unijela neizbježni sukob i suživot urbanog i “palanačkog”.

– Ova izložba je vizualno antropološki pokušaj uočavanja promjena koje donosi novo vrijeme na ovim prostorima i onoga što se događa u kontrastu sa stvarnim životom. Ili, najsažetije rečeno: racionalna i iracionalna stvarnost suočene u kompoziciji kadra. Također, ovo predstavlja i destrukciju ideala ljepote koji nam nameće modna industrija – komentirao je svoje fotografije Igor Čoko.

Izložba će biti otvorena dok traje sami festival, odnosno do nedjelje navečer.

Izbornik