O lažnim vijestima i medijskoj pismenosti


U situaciji u kojoj se nalazimo vrlo je bitno razlikovati točne i provjerene informacije i vijesti od onih koje to nisu.

Da bi to uspjeli potrebna nam je medijska pismenost. Što je medijska pismenost? Prije svega, to je kompetencija koja podrazumijeva posjedovanje sposobnosti kritičkog vrednovanja medijskog sadržaja i prepoznavanja lažnih vijesti.

Što je lažna vijest? Kao što samo ime kaže, lažna vijest se temelji na neistinitim, netočnim, nepotpunim i neprovjerenim informacijama te njen cilj nije informiranje nego manipuliranje javnošću.

Tipovi lažnih vijesti su propaganda, spin, kleveta, govor mržnje, senzacionalizam, clickbait i teorije zavjere.

Za situaciju u kojoj se nalazimo, najopasnije su ove potonje – teorije zavjere. Najlakše ćete ih prepoznati po bombastičnim naslovima, zatim po nepostojanju provjerljivog izvora informacija kojima se u članku barata te na kraju po relevantnosti portala, jer takve vijesti objavljuju marginalni i opskurni portali.

Zato je najbolji način borbe protiv takvih lažnih vijesti – ne otvarati članke marginalnih portala za koje nikad nismo čuli. Pouzdano kod tih portala je jedino to – da nisu pouzdani.

U galeriji fotografija iznad članka možete vidjeti nekoliko primjera članaka s takvih portala.

I nisu samo prema društvu neodgovorni ovi opskurni mediji koji plasiraju lažne vijesti. Suodgovorni ste svi vi koji na svojim društvenim mrežama javno dijelite te “vijesti”.

Naravno, izbjegavanje lažnih vijesti ne znači da ne trebamo kritički preispitati sve situacije koje nam serviraju “provjereni” mediji, pa i situaciju oko koronavirusa, ali prije svega trebamo se osloniti na čvrste dokaze i na vjerodostojne izvore informacija. Ne na proizvoljne zaključke, anonimne i neprovjerljive izvore te sumnjive “dokaze”.

Više o medijskoj pismenosti i lažnim vijestima možete pogledati u prezentaciji koju sam napravio za srednjoškolske učenike. Možete je preuzeti OVDJE.

Također, korisne informacije o ovoj temi možete doznati na internet stranici medijskapismenost.hr koju su pokrenuli Agencija za elektroničke medije i UNICEF.

Ivica Šimić

Izbornik